onsdag, januari 25, 2006

 

De som försvann

Vi har ju skrivit mycket om nyförvärven, och å ena sidan är det ju det enda som lönar sig, men jag vill ändå ta en liten titt i backspegeln innan jag är färdig med Silly Season. (Det smutsiga kanelstycket hann ju lite "före", men här kommer det - förhoppningsvis - lite mer strukturerat).

Borta är:

Ola T: blir naturligtvis svår att ersätta, men å andra sidan så tror jag ju det var bättre så. En del pengar in i kassan, och dessutom hade jag lite på känn att Ola höll på att få lätt hybris. Det viktigaste i Tonys bygge är att ingen får vara större än laget, något som säkerligen är sant. Jag menar inte att Ola var odräglig, men det är säkert inte lätt för en ung kille att bearbeta det faktum att åtminstone tre allsvenska lag vill ha ens autograf på ett kontrakt. Därför känns det som om det var "lika bra" att han gick, även om spelare av hans kvaliteter naturligtvis inte växer på träd

Peter Samuelsson: Har ju inte synts till mycket på fotbollsplaner i östra Värmland och kommer således inte att saknas speciellt mycket. Hade varit, som Bullen också skrev, skönt att ha ett backupalternativ i laget, men eftersom kassan ser ut som den gör så har vi inte riktigt råd.

Jimmy Rajala: Det var någon av blogkollegerna som skrev att han tyckte det var synd att Jimmy gick. Jag håller med, oferbehållslöst. Av ett par olika skäl: För det första har ju Tonys näsa visat sig vara riktigt bra, om bara Jimmy hade kunnat visa vad han går för hade nog utbytet kunna bli helt annorlunda. Dessutom: Anfallet är tunt, visade sig igår när jag satt och påtade ihop mitt lag mot Jönköping S. Hade på något märkligt sätt känns fint att ha Jimmy i bakfickan - med rätt inledning på säsongen hade han kanske till och med varit ett givet förstaval - vem vet?

Shpetim: Så mycket tyngre kan nog en förlust inte bli, i mina ögon. En kille som vräkte (i alla fall i förhållande till de andra) och som dessutom ringde upp kansliet och frågade om lov för att få stå hos Vulkanerna när han var avstängd går rakt in i alla mina förstaelvor. Det är nästan lite så jag hoppas att han floppar i Kalmar och kommer tillbaka till sommaren. Men han hjälpte oss för mycket redan i fjol för att jag skulle kunna önska honom något ont. Ett av våra bästa nyförfärv sedan Mille, tycker jag.

Pajen: Förutom att han inte vräkte in mål, kan ni bara kopiera texten från förra stycket. En blytung förlust. Om Eirik kommer upp i den klassen så skall vi för evigt ångra att vi inte skrivit livstidskontrakt med honom.

Martin Sjölund: Efter att vi nu har mittbackar så vi kan gödsla med dem (och antagligen måste se till att skicka ut en av dem på kanten) så blir det lite lite plats i backlinjen. Tyvärr så drog Sjölund sina konsekvenser av detta och väljer spel i den sämre ettan. Även här hade dock ett extraalternativ varit skönt att ha i fickan.

Emil Karlsson: Lyckades inte ta någon ordinarie plats. Låt oss säga så här - om en Emil prompt skulle försvinna, så är jag glad att det inte blev den andre...

Mårten Gustavsson: Var ju utlånad till Tibro hela förra säsongen och nu väljer att han bli kvar. Det är säkert också det bästa för hans egen utveckling - vem vet, kanske korsas våra vägar i Degerfors någon gång om ett par år igen?

Niklas Solberg: En annan lirare som tar ett steg tillbaka för att utvecklas vidare. Var inte heller att beskåda på Valla i någon större utsträckning och det känns även här logiskt att han väljer en annan väg.

Albert Bunjaki: Var ju en källa för att hitta bra och oförväntade värvningar från Kosovo. Vår nya andretränare känns ändå som ett fullgott alternativ och kanske kan Albert hjälpa oss med en målfarlig alban en gång till, om det skulle knipa? Snälla!

--------------

Sammanfattningsvis: Ett par tunga förluster - men vi har ju också ett par tunga nyförvärv att lägga i den andra vågskålen. Det som gör mig nervös är antalet: Vi har fem nyförvärv och nio förluster (bara spelare).

Truppen blir kanske lite tunn?
Å andra sidan var flera av förlusterna utlånade förra säsongen och vi kanske (OBS: kanske) har möjligheten att komma åt någon av Örgrytes reserver relativt snabbt, men en liten brasklapp vill jag också slänga in, innan vi alla drabbas av hybris - där håller jag fullständigt med vår skitiga Bulle.

Comments:
Ola,
Som alltid välstrukturerat och genomtänkt.
Bara ett litet men... Av de nio vi tappat var 3 lärlingar Emil K, Mårten G och Niklas S. Vi har hitills fått 2 (den 3:dje kommer säkert) nya lärlingar Mikael E och Tobbe L d.y. Det betyder att det i slutändan blir -1 i jämförelse med fjolåret.
Visst kan det tyckas att vi har en för liten trupp, men jag tror att det har att göra med prioriteringar, ekonomi. En stor och bred trupp eller en mindre och "spetsigare". Samarbetsavtalen kan visa sig vara guld värda.// DW
 
Hey Doc,

som vanligt har du rätt. Dock lyckades jag ju få in en brasklapp själv om att de flesta av våra tappade ju ändå inte spelade för oss i fjol... Att jag dessutom lyckades slänga in samarbetet med Öis innan du sa det gör mig nästan stolt ;)
 
Att fika efter öis reserver är nog inte så mycket att sträva efter. Ser dem ibland i B-lagsmatcher och brukar inte imponeras. Finns kanske någon som skulle duga.
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics