söndag, januari 08, 2006

 

Jag kommer starkt nu...

Precis som så många uttryck så har även det med ketchupflaskan sin sanningshalt...

Surfar runt lite på olika Degerforsbloggar och samlar intryck. Om nyförvärv. Jul. Och ekonomi. Det gläder mig oerhört mycket att Degerfors verkat ta tag i denna "detalj"... Väntar nu med spänning på bokslutet som blir offentligt i samband med årsmötet, som enligt ryktena skall avhållas den 21 februari. Jag kommer, av naturliga orsaker, inte att vara där men hoppas kunna hitta redovisningen på nätet någonstans.

Degerfors har, om vi utgår från att det som står i artikeln är sant och utan överdrifter lyckats få fast mark under fötterna, en någorlunda stor spelartrupp (mer om den när jag tänker ge min syn på nyförvärven någon dag den allra närmaste framtiden) och framförallt en mycket bra infrastruktur. Degerfors IF äger nämligen Stora Valla. Detta betyder att föreningen kan - om vi nu utgår från att de blir ett stabilt superettalag investera i arenan och således säkra allt större intäkter de närmaste åren.

Nu vet jag vad du tänker: Bygga om Valla? Inte bara är det ett helgerån, det kostar miljoner dessutom. Låt mig svara punkt för punkt:
1) Din första invändning: Helgerån. Låt mig citera Anders Björck: Trams. Valla är och kommer alltid att vara Valla. Men det kommer, tyvärr, också den svenska sommaren också att vara. Jag såg två matcher i somras: Åtvidaberg och Västerås. Mot Åtvid spöregnade det absolut hela matchen. 2.500 personer stod därmed och blev blötare och blötare allt efersom matchen (och vi åskådare) led. Jag känner mig helt säker på att, när (superetta-)nyhetens behag lagt sig, åskådartalet på en sådan match kommer att krypa nedåt tresiffrigt. Därmed betalar sig ett tak över ståplats rätt snart.
Tänk sedan på kortsidornas ståplatser. En vits! Ge Vulkanerna ett nytt hem - bygg en ordentlig läktare bakom mål. Tifos funkar bättre från kortsidan. Sånger också. (Tänk på Falkenbergs supporterklubb på Valla i sista matchen. Det trycket hade de aldrig kunnat få från långsidan ;) )
Detta skulle innebära att publikkapaciteten ökar med ett par tusen. När vi kvalar uppåt nästa gång (2007 skulle väl det vara?) kommer ombyggnaden att betala sig själv.

2) Det blir för dyrt. Detta är det fina med bruksorten: Jag är helt övertygad om att Vulkanerna och andra eldsjälar kan tänka sig att hjälpa till ideellt. Det kommer aldrig de fina föreningarna från Stockholm, Göteborg eller Örebro att få till.

Extra intäktsmöjligheter vid en ombyggnad vore försäljning av stolarna (privatpersoner eller företag "köper" en stol för ett antal tusenlappar) eller en "Walk of Fame" - sponsorer får en stjärna på marken såsom i Hollywood. För, let's face it - Valla måste rustas upp för att bli en arena i samma klass som laget som spelar där. När föreningen nu äger arenan så står inga hinder ivägen - gör något nu!

Comments:
Bra rutet!

Hoppas för egen del att de skall få tummen ur och slå ner brädhögen här i götet och bygga nytt.
 
Var det inte beslutat redan? Tyckte jag såg Göran den Andre i någon tidning på nätet härommånaden?
 
Nog är det beslutat att det skall bli så. Men detaljplanen är inte klar än och den kan enkelt skjuta upp ett rivningsdatum.
Är inte heller presenterat hur den nya arenan skall se ut. Datum för rivning är planerat till 1 oktober. Fan trot.
 
Jag är ju i Sverige (och säkert i Gbg) i slutet av augusti/början september. Jag kan gärna hjälpa till. Som jag skrev: ideellt arbete! :D
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics