söndag, januari 08, 2006

 

Julen, var det


Lina presenterar vad som borde vara årets julklapp. Varje år!

Just denna jul kom tomten (inte han i Vulkanbladet, såvitt jag vet) redan den 23/12 och hade på sig postuniform. Skickad var han från Degerforskansliet, och med sig hade han en jubileumströja, en DVD och så denna finfina haklapp. Efter att ha beställt, och betalat, redan i november kändes det verkligen som om Leif på kansliet hade bestämt sig för att behålla den rödvita munderingen på lite för länge, men till Linas (och inte minst min) stora lättnad så kom alltså grejorna i tid. Om ni lovar att inte skvallra så kan meddelas att kusinen i Göteborg nästa vecka kommer att få en precis lika fin haklapp. Hoppas att hennes storebröder - som väldigt ofta kommer med ofina kommentarer om superettan pga blåvita tendenser - låter henne ha på sig den.

Om DVDn finns ett och annat att säga som inte riskerar att urarta i söta familjehistorier:
Naturligtvis är det ett bra initiativ av en förening med små resurser att göra en DVD. (Såvitt jag har förstått var det bara två allsvenska föreningar som också mäktade med ett göra en). Tyvärr håller den inte riktigt måttet, om ni frågar mig.

För det första: Det kan inte ha varit speciellt svårt att få tag på hela säsongen. Jag tänker naturligtvis på att bara hemmamatcherna är med på skivan. När nu Sportexpressen uppenbarligen verkar ha haft bilder från alla matcher borde det ha gått att köpa loss rättigheterna för en spottstyver. Om jag missförstått Sportexpressens bevakning så är jag ändå tämligen säker på att alla andra hemmalag också filmat "sina" matcher. Ett utbyte av bilder borde i ett sådant läge till och med ha kunnat vara gratis.

För det andra: Jag saknar emotioner. DVDn känns extremt berättande - i värsta sportspegelnstil. Denna DVD är dock skapad av - och framförallt för - Rödvita supportar. Sålunda kunde den ha gett mer plats åt läktar- och spelarintervjuer i samband med varje match. Vi gick - detta beskrivs på alla bloggar som jag sett med anknytning till Rödvitt - igenom en fasansfull säsong där vi räddades (?) av ett målhjul i Boden. Detta lyckas inte DVDn förmedla överhuvudtaget.

Och för det tredje: Omslagshäftet. Det ickeexisterande. Det hade varit världens enklaste sak att trycka in statistik, trupper, matcher, tabell, bilder osvosvosv i ett litet häfte och lägga med skivan. Inte heller detta hade behövt kosta mer än ett par kronor per DVD, men hade givit det hela ett mycket mer professionellt intryck.

Att jag tänker köpa en DVD nästa år också (iallafall om vi blir klarar kontraktet en gång till) säger kanske en hel del om hur det är att vara Degerforssupporter:

Vi är idioter. Men glada sådana - för det mesta.

Comments:
(Hittade denna blogg via ett antal klick från baraben.com)
Blåvitt gjorde också en DVD förra året, antar att anledningen till att det inte kom en uppföljare helt enkelt är den dåliga kvalitén. Den var helt klart inget att hänga i (eller lägga under) julgranen, även om man fick bortamålen.
Pinsamt med Liverpool-Luton, skönt att de lyckades vända.
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics