tisdag, januari 17, 2006

 

Kvinnor och fotboll

Jag har ju tur. Eller otur, vilket man vill. Min flickvän bryr sig inte ett dyft om fotboll förutom möjligen när hon tycker att mina problem börjar bli lite för stora när jag står och skriker "VULKAN" framför texttvs internetsidor i slutet av säsongerna. Annars är det, som sagt, en sak som bekymrar henne lika lite som modern politisk kvinnopropaganda intresserar mig.

Dessa två fält mötas väldigt sällan, men i dagarna hände det. Vårt stolta svenska landslag skall spela träningsmatch mot Saudiarabien och saudierna beslöt plötsligt häromdagen att kvinnor inte skulle tillåtas på arenan, då den var för liten för att ha skilda platser för de olika könen.

Jag är ingen mansschauvinist, i alla fall räknar jag mig inte till denna skara. Jag byter blöjor, går upp mitt i nätterna när Lina skriker, tycker att det är superskönt att flickvännen återigen börjat jobba efter mammaledigheten och anser det självklart att kvinnor skall ha lika hög lön som män när de utför samma jobb. Dessa saker är dock inte så självklara i ett land som Saudiarabien. Detta påpekade också Roland Andersson i en intervju med Expressen häromdagen, där han (lakoniskt?) tillade att kvinnorna väl får se matchen på TV istället. Detta har föranlett sveriges före detta största kvällstidning att ta fram krigsrubrikerna. Roland A är kvinnofientlig, han understödjer förtrycket, antagligen vill han kedja fast kvinnorna vid spisen, och han som var en så fin pojke att han övervägde att inte ens vara med i VM '78 för att det spelades i Argentina och allting.

För bövelen, Ida, ta och få ner dina kolleger på mattan. Roland har inte gjort något annat än att konstatera fakta, om han (och vi) gillar dem är en helt annan sak. När man är gäst i ett land - oavsett om det är som turist, gastarbeiter (och det är ju det jag är, till syvende og sidst) eller där för att spela en fotbollsmatch - så får man ta seden dit man kommer! Jag har varit turist i så udda länder som Iran och Jordanien, sett - och talat med - flera kvinnor som definitivt inte såg sig som förtryckta. Kolla på gatan runt er i Stockholm, Karlstad eller Degerfors - det vimlar av kvinnor med sjal runt huvudet - fast vi inte har en lag som säger att den måste bäras.

Att komma till ett land och spela besserwisser är snarare ett övertramp, om ni frågar mig. Och det var det som Roland inte ville göra, vilket han får all respekt för. I alla fall av mig.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics