tisdag, januari 24, 2006

 

Träningsmatcher

Idéer/upplägg för träningsmatcherna efterlystes av Dr Watson på gästboken. Så här kommer mina, med förslag på startelva mot Jönköping alldeles gratis därtill:

Spelidén under träningsmatcherna bör, tycker jag, vara att spela in det nya laget. Vi lär ha (när Drugge slutat drömma om Jenna Jameson) minst fyra nyförvärv på planen och detta måste naturligtvis tränas in. Därför ser jag helst att den ordinarie elvan får starta, naturligtvis med mindre förändringar från match till match beroende på motståndet. Sen kan vi gärna byta in stora delar av "reservlaget" efter 45-60 minuter. Kanske skulle man kunna tänka sig att göra någon form av byten där backlinjen (eller stora delar av den) byts ut i paus och mittfält/anfall en kvart in på andra. I nösta träningsmatch vore det mittfältets tur att gå först, och backarna byts efter 60. Under en (kort, det får jag ju medge) tid kommer således alla att spela ihop med alla. Tony har då möjligheten att se om det finns speciella kort i rockärmen, då ju inte alltid de elva bästa grabbarna automatiskt är det bästa laget (där har jag min käpphäst igen!). Grabbarna vet vilka som står närmast en ordinarie plats, men det finns fortfarande tillräckligt med tid för att övertyga tränaren om motsatsen för de som står snäppet bakom.

Min startelva för matchen mot Jönköping ser ut så här (med bytena i parentes):
Seb (Jonas Bohlin i 45e)

Måsen (Sulan, 45)-Stefan Larsson-Rodrigues(Måsen 45)-Emil Karlsson

Så har vi möjligheten att kolla in två möjliga backlinjer på en enda match. Att Eirik inte får komma in är för att jag vill se hur våra två möjliga mittbackspar funkar med Emil som solkalrt förtaval på vänsterbacken.

Jonas Lindskog (Berger 60)
Henke Berger-(Jonas Bergman 60)-Tobias Solberg (Eirik 60)
Abder Kabous

Det var svåra val - på ett bra sätt. Jag inser först nu vilket fantastiskt ruggigt bra mittfält vi kan komma att få. Lite tunn trupp har vi dock, även om vi ju ställer ett supermittfält också utan Drugge. Och här får Eirik visa vad han kan på sin naturliga plats innan jag tvingar honom att spela back. Bergers rockad bakåt sista halvtimmen är för att jag vill se vad han kan som defensiv mittfältare. Det är oerhört ofta som rutin mer än kompenserar den förlorade snabbheten om en bra mittfältare tar ett halv steg bakåt.

Mendes-Tobbe Larsson
Här blir det dock tunt redan från början. Skall man återigen kunna vinna interna skytteligan på ensiffrigt antal mål? Om inte så måste Mendes verkligen vara en ny Shpetin. Det vore dessutom en STOR fördel om dessa båda herrar undviker att skada sig/dra på sig varningar... Ett alternativ om dessa båda inte är tillgängliga vore att lyfta upp Jonas Bergman på topp.

Så. Nu har jag ägnat bortemot en timme av mitt liv åt detta. Om jag har en oherrans tur kanske Tony surfar förbi och läser det. (I'm not worthy). Och så tar han ut sitt lag som förmodligen inte har ett dyft att göra med mitt. Så, slutsatsen blir: jag har slängt bort en timme av mitt liv. Hoppas att ni har något utbyte av den!

Comments:
Ola,
Ursäkta om jag "tagit" en timme av ditt liv. :o) Vet inte hur jag skall kunna kompensera det?
Men, visst är det "lite" kul att för en stund åtminstone få "leka" coach för ett superettanlag??
Om inte annat kanske man upptäcker vilket starkt mittfält vi har. ;o)
Skämt åt sido, jag tycker du har många intressant synpunkter på coachingen under träningsmatcherna.
Tror att Tony lyssnar en hel del på dina funderingar, dock tror jag inte han väljer att gå över till ett 4-4-2 system, snarare utvecklar han sitt 4-5-1 mot att mer likna ett 4-3-3, typ Djurgården, reserv DIF!
Lev väl!! //DW
 
Hej Doktorn,

visst ligger det nära till hands att anta att Tony kommer fortsätta med 4-5-1 även nästa säsong (eller har den börjat med inomhusträningen redan?), men jag ivrar alltså för ett 4-4-2. Detta tack vare det starka mittfältet. Vi har ju bortemot fyra balansspelare (Drugge, Lindskog, Kabous och Berger - ett överflöd!) vilket borde kunna föra till ett lite offensivare spel nästa år. Även detta - jag garderar gärna med x - är jag naturligtvis beredd att ompröva om det visar sig bli läckage bakåt. För, precis som du vill jag hellre hänga kvar i Superettan med totalt 25 gjorda mål än åka ur efter gladfotboll.

Men träningsmatcherna är ju där för att prova nya grejor?

Timmen lär jag ju aldrig få tillbaka, men det känns ju ändå skönt att du läste mitt alster!
 
Ola,
Det gör jag ALLTID (läser dina allster). Det är helt enkelt SKITBRA att få synpunkter "från distans" där hemmablindheten inte slagit till.
Träningsmatcherna är ju ,precis som du skriver, till för att prova sig fram.
Vi får säkert tilfälle till att återkomma till ämnet. //DW
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics