måndag, februari 06, 2006

 

Ultras, Casuals och KPML(r)

På gästboken och på doktorns hemsida pågår en intensiv debatt om vem som är mest värd som Degerforssupporter. En "casual" har inget att säga till om, medans "ultras" inte skall förknippas med firmor och dessutom vore det ju fint om alla vore kommunister, alldeles oavsett hur mycket de går på fotboll.

Jag kan bara hålla med Doktorn, som tar konsekvenserna av diskussionen och går ur Vulkanerna (jag antar dock att han fortsätter att vara medlem i Degerfors IF).

Allvarligt talat grabbar: Kamma er och skaffa er ett jobb, som det hette för 15 år sedan. Det blir löjeväckande när åsikter skall räknas dubbelt bara för att någon var på alla matcher utom en i fjol. Själv var jag på två och är ganska nöjd med det. I detta fall håller jag helt med Anders E som skriver

"Jag bor i Uppsala och har därför inte möjlighet - varken ekonomiskt eller tidsmässigt - att gå på särskilt många matcher. Tyvärr. Men tar det bort min rättighet att kalla mig DIF-supporter? Nej, det gör det inte. Jag stöttar klubben utifrån mina egna förutsättningar och prioriteringar. Ni gör det utifrån era."

Och detta leder mig osökt in på nästa tema: Vänsterpolitiken. Detta av den anledning att jag gärna läser (läste) och höll med i Anders texter om Degerfors, men höll på att få¨hjärtsnörp när jag läste de om förtrycket i latinamerika. Detta av den enkla anledningen att vi har ett gemensamt favoritlag i fotboll, men uppenbarligen står milsvitt ifrån varandra när det handlar om politik. Detta betyder inte att jag inte vill ha något med Anders att göra, utan visar snarare på fotbollens förmåga att få mig/oss alla att bortse från - i sammanhanget - oviktiga detaljer som politisk orientering, hudfärg, kön eller religion. Det som förenar oss är kärleken till de 11 rödvita tröjorna som springer omkring på en gräsmatta. Jag kommer med största sannolikhet aldrig att diskutera politik med Anders, och om jag gör det så kommer det med 100%ig sannolikhet inte att inträffa på Stora Valla. Dit går jag för att se på fotboll.


Så. Nu hoppas jag att politiken och vem som får vara supporter och vem som inte är värdig kan lägga sig - de som vill diskutera det kan visst fortsätta att göra det på en blockerad gästbok hos URB - det är ju ofta så att det blir skojigare att bara diskutera med de som ändå tycker samma sak, så kan man ju garantera att man får rätt svar. För oss andra kan uppladdningen inför träningsmatchen mot ÖSK börja...

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics