söndag, april 09, 2006

 

Försäsongen

Vi börjar komma till en tidpunkt där man kan summera försäsongen så smått. En internmatch idag och en träningsmatch mor Forward återstår, men jag har tid att skriva idag, så då gör jag det...

Nyförvärven:
Verkar ha integrerats i truppen bra, såvitt jag kan förstå. Vi amatörpsykologer är ju noga med sånt. Ännu viktigare tycker jag att det är att Mendes träffar målet, mittbackarna står bra (oavsett om nyförvärvet spelar eller inte) och att vänstersidan funkar med Lamøy. Tyvarr har vi ju inte sett något (jag har inte sett något av någon, men ni förstår vad jag menar) av Drugge, men vi kan ju hoppas att han kan axla (!) det förtroende vi alla vill ge honom.

Träningsmatcherna:
Det började ju som ifjol. Med fruktansvärda förluster. Men det har sett bättre och bättre ut med tiden. Vinster över Solna Aik och Peking imponerar åtminstone på pappret, som det brukar heta. Att Tony säger att försäsongens bästa match var mot Syrianska betyder antingen att laget verkligen blivit ännu bättre eller att han försöker skrämma motståndarna innan allvaret börjar.

Snön:
Vår käre cafeföreståndare är orolig för att försäsongen spolierats pga snöfall och vinter. Naturligtvis är det inte bra att inte ha någon gräsplan, men jag tror att Degerfors kanske till och med har haft lite tur i oturen på denna punkt. Tack vare närheten till den gudsförgätna-staden-på-andra-sidan-kilsbergen har de ändå kunnat spela en del matcher på konstgräset. Dessutom, och detta tror jag är viktigt: träningslägret var sent, efter att de flesta konkurrenter haft sina. Detta borde kunna betyda att våra rödvita kanske har ett lite högre tempo i benen till seriestarten. Att sedan underlaget i Stora Halla är så dåligt att spelarna bara kan träna med risk för liv och lem (eller åtminstone fotleder) är naturligtvis en sak som måste (MÅSTE) åtgärdas till nästa säsong.

Försäsongens:

Skada:
Drugges. Inte för att det var skoj, men för att det pekade på brister i organisatioenn som måste förbättras. Hur kan en Superettanklubb "glömma" att göra en ordentlig kontroll av ett nyförvärv och hans skadebenägenhet?

Vi hade i alla fall tur med vädret:
Hur kan samma Superettanklubb bli av med nio par skor på en flygning inför ett träningsläger? Jag antar att vi får vara tacksamma för att det är ett chartrat plan som skall ta våra hjältar till Umeå för cupmatchen - annars kanske de får spela i sockiplast...

Utvisningar:
Kabous. Vi kan ju hoppas att killen är tillgänglig för mer än tjugo matcher i serien - det vore ett stort falla framåt gentemot försäsongen där han var utvisad, i princip, i varje match. Vi kan ju hopas att det blir bättre med tiden

Uttalande:
Kabous om vad han skulle göra om han vann tjugo miljoner: Köpa Degerfors! (Abder, om du läser detta: Du kan nog för Öis på köpet ;) )

Tifo:
Utfördes definitivt av de fyra (eller hur många ni nu var) vulkaner som brände av ett par bengaler vid lagets ankomst till Tipshalen i Jönköping. Så stort att jag kanppt hittar ord!

Diskussion 1:
Den som fördes på Vulkanernas gästbok om huruvida man måste vara kommunist för att hålla på Degerfors.

Diskussion 2:
Den som kom direkt därefter där det dryftades om huruvida Dr Watson egentligen var/är Tony G. De båda visade nog tillsammans att en försäsong (alltså den som börjar när Silly Season tar slut) är alldeles för lång.

Tränare:
Nej, inte Tony. Jag utnämner Mille som gör en oväntad comeback i Sverige. Tyvärr inte hos oss utan hos Panos. Till stort förtret för alla Degerforsare.

Den-är-jag-riktigt-nöjd med:
Att jag var den förste (jag hade i alla fall inte läst det någon annan stans innan) som propagerade för Henke Berger som backup på högerbacksplatsen. Jag kände mig som en riktig profet ett litet tag!

Svåraste:
Att hålla grytan (bloggen) kokande. Märk hur många bloggar som kom och gick, hur långa uppehåll det var i mitt bloggande och hur ofta mina (eller Idas) inlägg den senaste tiden inte har med Degerfors IF att göra.

Så. Nu skall vi bara sova åtta gånger till (om nu snön smälter, eller Väsby går med på att byta arena) innan säsongen ändligen börjar!

Forza Rödvitt!!!

Comments:
Trevlig söndagsläsning!!
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics