lördag, maj 27, 2006

 

Expressen...

...verkar inte helt veta på vilket ben de ska stå inför fotbollsvm. Å ena sidan förfasar sig allas vår Mats Olsson över bilden av fotbollsfans som horbockar i en mycket välskriven krönika, å andra sidan förfasar sig allas vår Ida över det faktum att svenska herrar kan komma att köpa sex av Jasmine, Anita och Nadine när Sverige spelat sin match mot T&T i Dortmund om exakt två veckor.

Antagligen får jag all världens kvinnoorganisationer på mig nu, men här kommer mitt bidrag till debatten:

Jag bor i Tyskland. Jag har bott i Tyskland i tämligen exakt fem år nu. Jag bor dessutom väldigt nära Frankrike, och lika nära Schweiz. Inget av dessa tre länder har förbjudit prostitution (som om det, f.ö. skulle göra någon som helst skillnad på utbudet). Jag har på dessa 1825 dagar utnyttjat prostituerades tjänster exakt 0 (noll) gånger. Alltså exakt lika ofta som jag gjort det i Sverige eller Norge, som är de länder jag bott i förut. En horbock är en horbock alldeles oavsett om han bor i Tyskland eller i Sverige. Säkert kommer en eller annan ung (?) man från Sverige i sommar att köpa sex av tyska prostituerade. Säkert finns det inga lyckliga horor. Att därför mala detta ämne i långbänk för hundraelfte gången i svensk media visar på bristande respekt för allt so inte är tryggt, svenskt och förbjudet.

Allvarligt talat, Ida: Jag har stor respekt för dig som person, så som jag lärt "känna" dig via Rosa Bloggen. Som biträdande nyhetschef redan vid knappa trettio års ålder så måste du vara en bra journalist (jag ser tyvärr för få av dina alster för att vara en bra bedömare själv) men denna artikel har jag redan läst förut, hos alla dina konkurrenter.

Banbrytande vore ett reportage om prostitutionen i Stockholm eller Göteborg. Eller Degerfors. För den finns där, alldeles oavsett hur mycket svenska politiker förbjudit den. Och jag törs lova att arbetsförhållandena inte blivit bättre efter lagstiftningen. Att, som tyska politiker gör, acceptera också detta yrke och se till att de som utövar det får så bra arbetsförhållanden (jag tänker då på de bås och den razzia som Ida beskriver i artikeln) är en väg att försöka kontrollera det hela.

Att sticka huvudet i sanden och säga att "det förekommer inte hos oss, för vi har minsann förbjudit det" är en annan.

Vilken väg som är den bästa kan inte jag bestämma, det måste varje läsare (av Expressen, av SvD, av Aftonbladet eller av denna blog) själv bestämma.

Det enda jag vill uppmana till är att du tänker igenom fakta innan du gör det.

Comments:
Jag förfasar mig inte alls, det är din (felaktiga) tolkning av det hela. Däremot tyckte jag det kändes angeläget att prata med kvinnorna själva, inte bara låta Jämo och diverse organisationer komma till tals.
Dessutom, det är ingen krönika jag har skrivit.
Och självklart vore det bra med reportage om prostitutionen i Sverige, för den finns ju - precis som du säger - även här.
 
Jag tycker inte alls som Ola. Texten från Dortmund var nyanserad och bra (även om löpsedelsmakaren fått ett angeläget socialreportage att låta som något hämtat direkt från Aktuell Rapport). Däremot tycker jag att Mats Olssons krönika är snudd på patetisk. De verkliga offren i hela den här problematiken skulle alltså vara - fotbollssupportrarna???? Man tar sig för pannan.
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics