onsdag, juli 19, 2006

 

Styrelsearbete

Jag har ett antal gånger tidigare kritiserat arbetsmetoderna i Degerfors, och då inte minst styrelsens metoder.

Efter att styrelsen i början av 90-talet i princip försatte klubben i konkurs har vi nu åtminstone fått skutan på någorlunda rätt köl igen, vilket skall honoreras. Dock har jag ett par brasklappar att slänga in:

Kontraktsskrivandet verkar inte riktigt vara vad det borde. Man kan naturligtvis säga att Sulans beslut att studera var ett olycksfall i arbetet, att Stefan Larssons beslut att lämna som Bosman efter säsongen ett till och att det hade varit omöjligt att skriva ett kontrakt utan bakdörr med Daniel Mendes. Man kan hävda att det var löjlig otur som gjorde att Degerforsspelarnas skor försvann på flyget när de skulle på träningsläger i våras. Ingen kunde veta att Drugges axel var sååå skör att den hoppade ur led när han låg och sov. Man kan till och med säga att en olycka inte kommer ensam.

Man kan dock också hävda att detta antal olyckor är alldeles för stort för att det skall vara en slump. Karlgren på Kanon.se hävdar att det varit omöjligt att skriva kontrakt med en spelare av Mendes rang om man inte haft bakdörren. Detta tror jag inte på - om han varit så eftertraktad hade nog inte Degerfors varit aktuellt i förstaläget. Man märkte hur Degerfors inte var med i diskussionen när Ballack skulle leta ny klubb...

Att det inte var styrelsen som packade spelarnas väskor innan resan till Larnaca vet jag också, men denna dråpliga incident pekar för mig (tillsammans med de andra tillfällena då Degerfors haft "otur") på att styrelsen inte gör ett helt bra jobb. Jag vet att vi lika gärna kunnat sitta här och gnälla på att Mendes är för dyr och inte gör några mål (ska sanningen fram hade nog flera av oss tänkt detta efter de fem-sex första matcherna) men ett noga avvägt chansande hör till styrelseriet. Att proffessionellt förbereda sina spelare på vad som väntar på ett träningsläger eller att se till att kolla upp sjukdomhistorien hos nyförvärven hör definitivt till styrelsens uppdrag.

Om du klickar på rubriken ovan så kommer du till ett äldre inlägg där jag ställer frågan hur mycket/lite öppenhet en fotbollsstyrelse tvingas ge sina medlemmar.

Efter allt som hänt de senaste månaderna, inte minst Mendes övergång och lögnen(?) om att en ersättare stod klar bakom ridåerna, så frågar jag mig igen vilket inflytande och - framför allt - vilken insikt jag som betalande medlem i Degerfors IF kan och bör kräva av styrelsen.

Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?



Bloggtoppen.se

Website statistics